Sunday, November 14, 2010

KURUS OH KURUS!!!!

Assalamualaikum kwn2....

kali ni aku nk ckp pasal mcm mana naka turunkan berat badan atau dalam erti kata lain nak kurus la kan..sebab ramai sangat yang caka nak kurus nak kurus tapi kadang cara salah...ni aku nk share sikit la...time aku kt matrikulasi dulu, aku hilang 14 kilo!!...fuyoo....tapi sekarang da naik balik da sebab xsesuai berat badan 2 dengan aku...xnormal ak rasa...kurus kering...tapi time 2 aku xbuat ape2 sangat pn cume time kat matrikulasi 2 banyak jalan,...biasala, matrikulasi mana sama dengan universiti..kt U ni, g sana naik bas, g sini  pun naik bas,...mcm mana la nk kurus...tapi bagi aku, kurus ke gemok ke, yang paling penting sekali sihat..buat ape kurus tapi muka xbermaya, pucat, nampak xsihat..hmmm....ade jugak yang nak kurus,sanggup amek ubat mcm2...tp xnak bersenam...lau aku, aku xnak amek ubat yg mcm2 tu,,,,jg mkn, g bersenam....kan lg elok...so ni ade la beberapa cara yg ak rasa elok utk diamalkan kepada sp2 yang nk kurus....


1) amalkan pemakanan yang seimbang....
jadikan piramid makanan sebagai panduan untuk pilih makanan...da juga sebagai panduan untuk dapatkan diet yang seimbang....lau ade yang xnk mkn nasik 2, boleh, tapi amek bijirin lain sebagai peganti...sekarang ni kan da byk jual...belila nestum ke nesvita ke...sume 2 bley bantu jgk...malam lau nk elok, xyah mkn nsk...gantikan dengan bijirin-bijirin lain k...jgn lupa lebihkan sayuran dalam makanan...sayur tu pula jgn masak trlalu lama...nanti takut hilang khasiat sayur 2...


2) bersenam 

bersenam ni penting tau...opah aku sekarang umur dia da 73 tahun,,,tapi bangun je pg, terus bersenam dulu...sampai sekarang badan dia muat lagi kalau nak pakai baju kebaya...tapi dia xpakai dah la...umur 72 boleh lagi la memasak, kemas rumah n macam-macam lagi...cuma, kadang-kadang 2 sakit jugaklah..demam....da tua kan...tp betul tau xtipu...setengah orang beria tahan perut xnk makan..tp bila bab bersenam hancus...xnak pegi bersenam..buat pe...so kpd kwn2 bwk2 la diri untuk bersenam ye....(pesan kt diri sendiri jugak ni)..hehehehe..tp sebenarnya, bersenam ni xsemestinya kt luar je..kalau malas, dalam bilik pun boleh buat...yg mana ade video senam seni ke senam robik ke haaa,...boleh la buat dalam bilik..asalkan keluar peluh...


3) minum air teh yang dicampur dengan air limau

ni pulah antara petua tradisional untuk kurus....terutamanya untuk hilangkan perut buncit...macam ne nak buat?haaa...macam ni...buat air teh mcm biasa...tapi, JANGAN LETAK GULA tau...ok..lepas 2, amek limau nipis, perahkan dalam air tadi..lepas 2 minum...lau boleh, amalkan dua kali iaitu masa sarapan dan sebelum tidur...ex senior aku ABG SAFUAN pernah buat petua ni..mmg mujarab...kurus....huhuhu...


ok...ni la dia antara petua atau cara yg aku nak share utk kali ni...lain kali kalau aku jumpa cara lain aku tulis lagi k...tapi yg paling penting aku nak bagitau., kurus tu biarlah untuk KESIHATAN BUKAN KECATIKAN..nak cantik boleh, tapi kena pastikan sihat dulu, baru fikir cantik...ok...jumpa lagi.!!!! =) 


Assalamualaikum... =)

No comments:

Post a Comment